måndag 28 mars 2011

Naturpedagogik - vinterståndare och knoppar

Bilden ovan: Kicki gräddar rågstompa med färsk fänkål i. Det var alldeles förfärligt gott!! Framför henne ligger demonstrationslakanet med en kardborreruska på.

Då är vi igång igen! Härligt! Varje termin håller jag i en naturgrupp för flerfunktionshindrade. Jag tror att jag har gjort det i 3 år nu, eller är det ännu längre..? Idag var det första gången för den här terminen.

Naturgruppen är ett samarbete mellan Studiefrämjandet och Uppsala kommun för att flerfunktionshindrade ska få uppleva lite natur med alla sinnen. Vi eldar en brasa för doftens skull, Kicki lagar något gott på brasan för smakens skull, vi lyssnar på riktiga fåglar och har en kvittrande tygfågel för ljudets skull och känner på så mycket vi kan. Jag pratar om något som är aktuellt i naturen för tillfället, eller leder en liten aktivitet och försöker få de rullstolsbundna att få känna på något och känna sig delaktiga. (Ofta äter vi något jag hittar i naturen också. Mer om det när det blir aktuellt). Ett trevligt koncept.

Idag var det nollgradigt i luften och gruppen var liten. Jag pratade om vinterståndare och trädknoppar. Vinterståndare kallas de blomställningar som står kvar över vintern och som sprider sina frön under den tiden. Jag visade upp några vinterståndare, t ex kardborre och fyrkantig johannesört, och några vinterkvistar (ja fy, jag bröt mot allemansrätten i pedagogikens namn). På bilden ovan syns den praktfulla kardborren som jag hade plockat och lät dem känna på..! Bland kvistarna jag förevisade och pratade om fanns ask, vårtbjörk, hagtorn, sälg och lönn. Sälg utan videkissar; de små mjukisarna har precis börjat komma och satt utom räckhåll för mig.

Vi är i en brytningspunkt. I vår glänta lämpade det sig att prata om vinterståndare och vinterkvistar; inte vårtecken. Men utanför huset jag bor i finns det gott om vårtecken. Det kan jag skriva om i nästa inlägg! ;)

Bok jag rekommenderar om vinterståndare: "Året-runt-floran, vilda blommor sommar och vinter" av Pelle Holmberg och Anders Rapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar