måndag 26 mars 2012

Äppelträdsbeskärning



Jag, högt uppe i ett av äppelträden jag beskar igår. Det var faktiskt riktigt höga träd... men kul var det, och mycket tillfredsställande. Efter äppelklippningen var jag bortbjuden på bastu och middag, så det var en tämligen perfekt dag.

Det var nog något sent för beskärning, knopparna var redan svullna på kvistarna, men jag försökte att vara skonsam mot träden och inte ta alltför mycket av kronorna. Jag ville undvika att träden skulle svara alltför starkt på beskärningen och skjuta miljarders skott, men det är så svårt att sluta i tid! Jag lämnade iallafall en del av de befintliga skotten och grenarna som skulle bort för att ta dem vid nästa tillfälle istället.

Ja, jag har hjälm på mig. Jag stod ju och sågade ovanför huvudet en hel del.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar