söndag 19 maj 2013

Stadsodling på trädgårdsnatten

Igår var det trädgårdsnatt här i Uppsala. Jag hade blivit ombedd att pusha för stadsodling och kommunens nya inspirationsskrift om detta. Jättekul! Ladda ner den här. Jag skulle få dela tält med Biotopia i Stadsträdgården. Det var en varm och solig dag och vi var MÅNGA i stadsträdgården. Trots hockey-VM..! 

Projektet leddes av Destination Uppsala med Sofie Blomgren i spetsen och projektledare var Mariette Manktelow, min vän och mentor sedan många år. 

Stadsodling är så roligt! Jag utövar det ju hemma. Jag bor med en frimärksstor trädgård som jag försöker utnyttja så mycket jag kan. Jag odlar i krukor och i pallkrage. Jag odlar mest matväxter. Jag plockar av de ogräs som växer i mitt närområde och använder dem i maten. När vi saknar sallad till maten kan jag lägga mig på knä i gräsmattan och plocka ihop gröna blad som vi kan använda (jo, absolut, det gjorde jag i förra veckan!).

Jag gillar också busodling, som kommunen kallar det- idén att sprida fröer lite överallt och odla lite i hemlighet. 


Här syns min hink med nässelvatten som jag gjorde några dagar i förväg. Det är ett utmärkt gödningsmedel. Tyvärr råkade jag göra det i en trasig hink! Hoppsan. Korkad som jag är tog det ett par påfyllningar av vatten innan jag begrep det. Nåja, det vara bara att göra om det i en otrasig hink...



Framme! Vi har monterat upp min utställning med massor av växter, pallkrage, en växtvägg av stegar och plankor, krukad rabarber och uppstammade vinbär, potatis i hink och ett antal krukade ogräs. Användbara, goda sådana. På grepen sitter en lapp med permakultur-tips. Jag gillar inte minst hur man kan utnyttja hur växter samverkar, t ex hur tagetes gynnar tomat, och hur baljväxter gynnar... allt. Nässelvattnet är ett sätt att ta tillvara en växt som många svär över. Permakultur handlar om att sluta svära och utnyttja det som bevisligen fungerar i naturen. Jag bjöd också på råa nässlor! Jodå, de går bra att äta bara man har gnuggat bladen så att piggarna med gift har brutits av.



Min kärlek var med och hjälpte till. Här står han framför vertikalodlingen och ser väldigt fundersam ut... Det var så skönt att ha hjälp. Förutom min älskling hade jag också god hjälp av min "piga" Mikaela, som jag tyvärr inte har någon bild på, och min "dräng", Emil, som brukar hjälpa mig på mina trädgårdsuppdrag.



Man behöver inte köpa dyra saker för att odla! Här har jag krukat mynta i en mjölkkartong. Se bara till att dräneringen fungerar. Då är mjölkkartonger utmärkta, om än inte så snygga... Namnskylten gjorde jag för många år sedan i cernitlera. Jättelätt! 


Jag delade ut scharlottenlök, gul lök, rocketpotatis och sparrispotatis för utsättning. Vi hade också fröpåsar av alla de slag som folk fick plocka på sig av, och så delade vi förstås med liv och lust ut inspirationsskriften!


Att odla potatis i hink är enormt lätt och kräver väldigt lite plats.


I bakgrunden syns tältet som vi delade med Biotopia. Vi ser också några andra utställare till vänster i bild och kaféet i bakgrunden.


I förgrunden syns pallkragen som dominerades av tomat, tagetes och en vita vinbärsbuske. Vi fyllde ut med örter, det mest lättodlade som finns!


Emil i blårutig skjorta och mörk hatt.

Vi hade gott om besökare, både okända och välkända. Ovan är det picnictajm vid vårt tält. Tack alla ni som kom! Utan er hade det ju inte alls varit lika roligt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar