onsdag 8 januari 2014

Nu börjar frilanslivet!

Ute ljusnar det sakta. Min första dag som frilansande egenföretagare/arbetssökande/gårdsägare/hemmafru är inledd. Jag är ensam hemma i brukets fd Masmästarbostad, vårt stora hem som i vanliga fall brukar vara fullt med folk. Det enda som hörs är akvariets porlande och datorns stilla surrande.

Jag njuter av att inte vara stressad. Nu kan jag göra som jag vill. Jag har fortfarande mycket att göra, har fortfarande många strängar på min lyra men bestämmer själv över tiden.

Under året som gick var jag på Skogsstyrelsen, i ett projekt som hette Kulturspåret, inom arbetsmarknadssatsningen Kulturlyftet. Jag var arbetsledare för ett gäng fantastiska personer som hade varit långtidssjukskrivna men som var på väg tillbaka till arbetslivet igen. De inventerade grova träd åt länsstyrelsen. Det var en kartläggning som syftade till att identifiera biologiskt och kulturellt värdefulla träd i Uppland. Min grupp var verksam i södra Uppland, runt Enköping.

Vilket år det var! Jag är så glad att ha varit med om det. Det var så underbart och värdefullt att få se människor växa så som våra deltagare gjorde.

Vad ska jag göra nu då? Tja, jag har alldeles för gott om idéer. Men det är ett par saker som faktiskt SKA göras: Min trädgårdsfirma ska bli mer än bara bisyssla och jag ska starta ett nytt företag med minst en tidigare kollega. Vi ska hjälpa folk som har varit långtidssjukskrivna att ta ett kliv närmare arbetslivet med skogens hjälp.  Just det, vi tar tag i våra erfarenheter från det gångna året och använder dem. Det finns många som behöver hjälp och många skogliga uppgifter att utföra. Vi tänker oss utveckling i olika nivåer; från rena naturupplevelser för de som mår sämst till faktiskt lönearbete för de som klarar det.

Det ska bli spännande.

Vad firman ska heta? Tja, tips mottages gärna. :)



Jag sitter i en ek... Den ligger i Fånö slottspark och ska får ligga kvar där som ett refugium för svampar, fåglar och insekter som är beroende av döda lövträd.




G mäter trädomkrets i Sjöö slottspark.


Arbetsledarkollega Pär och en fin ek i Vattholma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar