tisdag 1 februari 2011

Det ljusnar och jag vaknar

Det är den första februari idag, och äntligen börjar jag vakna. Jag halvsover mig igenom den mörka årstiden. Har spindelväv i huvudet som inte försvinner hur mycket kaffe jag än dricker.

Men så börjar ljuset komma tillbaka, och så i slutet av januari, början på februari börjar MIN årstid. Jag går med spänstigare steg och rak rygg, och det börjar röra sig i vindlingarna i mitt huvud. Jag börjar få idéer och lust att utföra dem.

Därför sitter jag här. Mina drömmar om trädgårdsrådgivning i företagsform ska äntligen sättas i verket. Inofficiell rådgivning har jag hållit på med i flera år, men nu ska jag försöka pröva mina vingar. Klarar jag det? Jag kan mycket, det vet jag; men området är stort och jag är inte så förmäten att jag tror mig kunna allt. Jag tar tacksamt emot synpunkter!

Bilden visar Linnéträdgården i Uppsala i vinterskrud. Carl von Linnés botaniska trädgård. Än så länge pågår vintervilan, men med längre dagar börjar många växter också vakna: de tidiga vårväxterna. De reagerar på de längre dagarna och är utrustade med ämnen i cellerna som fungerar som antifrysmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar